Tuhat kiloa arkista iloa

Mummin mietteiden matkassa

Tuhat kiloa arkista iloa,
Sinikka Salo

Monien Seurakunta-lehden lukijoiden toivomuksesta olemme julkaisseet kirjan jo parinkymmenen vuoden ajan lehdessämme julkaistuista “Mummin” puhuttelevista kirjoituksista. Kirja sisältää myös aiemmin julkaisemattomia “Mummin mietteitä”. Kunkin kirjoituksen aihetta sivuavien kuvien myötä kirja voi palvella hyvin myös eri tilanteisiin sopivana lahjakirjana. “Tämä kirja on oiva osoitus siitä, että myös Jumalan lapsi voi elää lapseuttaan todeksi armon turvissa, ʻhuumorin pilke silmäkulmassaʼ. Taivaan Isä sen kyllä kestää.”

Kuuleeko Jumala?

Joskus kysellään, ehkä teennäisestikin: Näkeekö Jumala? Tai: Kuuleeko Hän? Vaikka kaikenlainen kysely onkin luvallista ja meille pienille ihmisille luonnollistakin, on aina uudelleen hyvä päätyä Psalmin 94 itsestään selvänä esittämään toteamukseen: ”Joka on korvan istuttanut, hänkö ei kuulisi? Joka on silmän luonut, hänkö ei näkisi?”Juuri tuolla lapsenomaisella ja sellaisenaan ainoalla todellisesti järkevällä tavalla tämän kertomuskirjan tekijä tarkkailee elämän kulkua ja sen eri ilmiöitä, myös itseään ja kohtaamiaan lähimmäisiä. Monesti nuo huomiot sivuavat myös ajankohtansa yleisiä tapahtumia ja keskustelunaiheita. Vastauksia vaille jääminenkin näyttäytyy turvallisena luottamuksena kaikkitietävän hyvän Jumalan huolenpitoon.“Älä ole epäuskoinen, vaan uskovainen! Jeesus ei halveksinut Tuomaksen ajattelua tai älyä eikä kyseenalaistanut Tuomaksen perustelujakaan, vaan halusi konkreettisella tavalla muuttaa Tuomaksen epäilyn uskonvarmuudeksi. Jeesus ei hermostunut epäilevään, rakastamaansa ihmiseen ja olen varma, ettei Tuomas ikinä, ei koskaan, voinut unohtaa Jeesuksen haavoja.” Jumalalla ’on varaa’ suhtautua lapsiinsa myös huumorilla. Jeesus sanoo: ”Kullekin päivälle riittää oma vaivansa”, mikä voitaisiin hyvin ymmärtää Jeesuksen lempeän humoristiseksi nuhteeksi monien, usein toteutumattakin jäävien tulevien murheiden ’suloisessa surkeudessa kieriskelevälle’ uskovalle. Tämä kirja on oiva osoitus siitä, että myös Jumalan lapsi voi elää lapseuttaan todeksi armon turvissa, ’huumorin pilke silmäkulmassa’. Taivaan Isä sen kyllä kestää.
Seppo Salo, pastori

Kirja on 74 sivuinen ja maksaa 15,00 euroa ja mahdollinen postitusmaksu 3,00 euroa

Koko tuotto Seurakuntaliiton toiminnan tukemiseen! Kirjaa voi tilata osoitteesta: Heikki Larsen, c/o Seurakuntaliitto, Pyhäjärventie 11A, 37120 Nokia puh. 040 5136405 heikkitlarsen(at)gmail.com