Seurakunta

Lehti on Seurakuntaliiton ja sen jäsenseurakuntien pääjulkaisu. Se on ilmestynyt yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1925 alkaen.

Lehti tahtoo kaikessa noudattaa ja edistää Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaista uskonoppia lukijoidensa hengelliseksi ravinnoksi ja vahvistukseksi.

Se pyrkii myös ilmaisemaan seurakunnallisen elämän eri puolia, tärkeimpänä tehtävänään Jumalan Sanan ja erityisesti armon evankeliumin julistaminen ja opettaminen.

Myös uskovien yhteyden vahvistaminen ja tiedotus ovat osa lehden keskeistä tavoitetta.

Tutustu Seurakunta – lehteen sähköisenä näköislehtenä, klikkaa lehteä ja lue uudessa välilehdessä.
Tilaa hyvä lehti kotiisi

Keräysluvan numero: RA/2020/1093. Keräysvarojen käyttö: Suomen evankelisluterilaisen seurakuntaliiton, yhdyskuntajärjestyksen mukaisesta toiminnasta aiheutuvien kulujen kattamiseen, työntekijöiden palkka-, opetus- ja julistustyökuluihin.

Lehti-info

Seurakunta – lehden pääkirjoituksia

”Olkaa hyvässä turvassa, minä olen voittanut maailman”

Olemme yhtäkkiä, yllättäen joutuneet havahtumaan siihen, miten epävakaassa ja riskialttiissa maailmassa elämmekään. Muutamissa päivissä myös ‘sivistyneen’ Euroopan ja rauhaisan Suomemme utuiset haaveet sodan kauhujen historiaan jäämisestä on murskattu. Se pelko, mikä toki aina on jossain maailmankolkassa ollut läsnäolevaa arkea, on äkisti nousemassa osaksi myös meidän, tämän ajan suomalaisten sielunmaisemaa.

Onko meillä kristittyinä ja nimenomaan Kristuksen seurakuntana tähän jotain oleellista sanottavaa?
ON. Ja paljonkin.

Messias-kuninkaasta Herran kärsivänä palvelijana (ks. Jes. 53) oli työnnetty taka-alalle hänen voimallisten tekojensa hurmaamien opetuslasten toiveissa. Niinpä Golgatan tapahtumat ja Messias-kuninkaan hautaaminen merkitsivätkin noiden unelmien surkeaa loppua. Suurin toivein ylös Jerusalemiin nousseet Jeesuksen seuraajat putosivat epätoivon syvimpään alhoon.

Ylös Jerusalemiin- ylös uuden liiton pääsiäiseen!

Seppo Salo

Valoon kutsutut

“Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä kansa, omaisuuskansa, julistaaksenne hänen hyviä töitään, joka on kutsunut teidät pimeydestä ihmeelliseen valoonsa.” 1. Piet. 2:9

Pastori Seppo Salon kuva

Tulkaa, laulakaamme iloiten Herralle

Tulkaa, kumartukaamme, taipukaamme maahan, polvistukaamme Herran, meidän Tekijämme, eteen. Sillä hän on meidän Jumalamme, ja me olemme hänen laitumensa kansa ja hänen kättensä lauma.” Ps. 95:2, 6-7

Heikki Salo

Emme ole yksin

Tässä on turvallinen armon ja rauhan sana meille myös eristyksen ja koronan keskelle. Jeesus Kristus tulee sanansa kautta meidän luoksemme ja vahvistaa uskoamme.