Seurakuntaliitto muutti viralliseksi nimekseen Suomen evankelisluterilainen seurakuntaliitto 19.12.2012 alkaen. Nimilyhenne Svels jäi samalla pois käytöstä ja tilalle tuli Seurakuntaliitto. Syinä ”vapaa”-sanan poistoon olivat Seurakuntaliiton sekoittaminen vapaisiin suuntiin, jotka eivät noudata luterilaista tunnustusta, sekä lyhyt, paremmin kuvaava nimi. Seurakuntaliiton seurakunnat vaihtoivat nimestään ”vapaa” sanan paremmin kuvaavaan ”itsenäinen” sanaan.

Seurakunnat ovat Helsingin itsenäinen evankelisluterilainen seurakunta (21.11.2013 alkaen), Karstulan itsenäinen evankelisluterilainen seurakunta (24.11.2022 alkaen), Marttilan itsenäinen evankelisluterilainen seurakunta (29.06.2022 alkaen), Tampereen itsenäinen evankelisluterilainen seurakunta (09.01.2018 alkaen) ja Vetelin itsenäinen evankelisluterilainen seurakunta (05.10.2022 alkaen).